Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Verden går fort for en som har sittet inne

'Døgnet har ikke flere timer for en som har sittet inne. Det bare føles slik'. Det er budskapet som vil møte deg gjennom en rekke annonser og plakater neste år.
Knut Storberget
En stor del av reklamebransjen var til stede da vinneren av Reklame for alvor, bransjens årlige dugnadsaksjon, i går ble kåret. Aksjonen er én av de største reklamekampanjer som blir lagd i Norge, og i rekken av ideelle stiftelser og organisasjoner som søkte, falt valget på Wayback, Stiftelsen livet etter soning.

Prestisjetung pris

Wayback ble dannet av innsatte i Oslo fengsel i 2002 som et sosialt nettverkstilbud for domfelte som ønsker en rusfri og lovlydig tilværelse. Målet er at tidligere straffedømte skal integreres i samfunnet og arbeidslivet og leve et liv uten kriminalitet og rusbruk. - Det er ikke bare køen inn i fengsel som utfordrer oss. Det er også kø ut av fengslene, og i denne kritiske fasen mellom fengsel og frihet er det Wayback utfører et særdeles viktig arbeid. Jeg er derfor veldig glad for at kommersielle krefter nå har gått sammen om denne problemstillingen, sa justisminister Knut Storberget da han i går delte ut den prestisjetunge prisen til reklamebyrået Saatchi & Saatchi.

Skaper tillit

Vinnerbidraget til reklamebyrået Saatchi & Saatchi31 bidrag var kommet inn da fristen gikk ut 15. september, noe som ifølge Kjetil Væhle i Reklame for alvor er det høyest antallet bidrag i kampanjens syttenårige historie. Reklameeksponeringen av Wayback kommer til å skje i minst tre forskjellige medier og vil hovedsakelig konsentrere seg om månedene februar, mars og april. I juryens begrunnelse fremheves særlig den utradisjonelle og fordomsfrie måten reklamebyrået Saatchi & Saatchi har løst oppgaven på: ”Løsningene bærer preg av en dypere innsikt i opplevde erfaringer hos målgruppen, tidligere innsatte. På den måten tror vi den skaper tillit hos potensielle faddere, samtidig som den på en fordomsfri og relevant måte kommuniserer noe av følelsen man møter utenfor dørene etter soning. På en gjenkjennende måte bevisstgjør løsningene tidligere innsatte om at det de selv har opplevd og mestret er erfaringer som kan brukes til å hjelpe andre”, heter det om vinnerbidraget som har fått tittelen: "Verden går fort for en som har sittet inne".

Enorm drahjelp

Prosjektkoordinator i Wayback, Gitte Svennevig, har nå store forventninger til de kommende månedene: - Det er klart at dette kan bli en enorm drahjelp for Wayback. Vi har søkt kampanjen tre ganger tidligere, og i år var vi altså fantastisk heldige og nådde frem, sier hun.
Språk Norsk - NorwegianSpråk English - Engelsk