Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Venjas harem

Musikk i fengsel og frihet.
Lyden av rocke-musikk fyller kjellerlokalet på Rosenhoff. Det er øvingsdag for rocke-bandet Venjas harem. En frodig og sammensatt gjeng damer møter opp hver tirsdag. Hit kommer de etter arbeidstid, innimellom behandlingstimer eller på permisjon fra fengselet. Alle har bakgrunn i kriminalitet og/eller rusmisbruk. Venjas harem er en del av prosjektet Musikk i fengsel og frihet som ledes av musikkterapeutene Venja Ruud Nilsen og Bente Marie Mortensen. I musikken har damene et sterkt fellesskap om noe som betyr mye for dem. Å spille sammen med andre gir glede og mulighet for å finne tilbake til troen på egne evner. Samtidig krever det fleksibilitet, samarbeid og forpliktelser. I løpet av en band-øvelse er det mange utfordringer, men først og fremst er det gøy.

Å tørre å tro at jeg kan

Berit har alltid holdt på med musikk. Som barn og ungdom var musikken sentral i livet hennes. Så bar det utfor og musikken forsvant også. Jeg var helt på bånn, sier hun, hadde ingenting. Men i Venjas harem fant jeg hjem igjen på en måte. Jeg fant tilbake gleden sammen med andre som likte å holde på med musikk. Du kan vel nesten si at dette har redda livet mitt! Øvelsene betyr veldig mye for meg. Da får jeg muligheten til å utfolde meg og vise meg selv og andre at jeg kan. Musikken er kjempe-viktig - livet uten musikk er ikke verdt noe.

Men fløyta har hun ikke solgt!

Veien til første øvelse kan være lang. Etter en konsert tok Karin kontakt med Venja. - Egentlig har jeg en fløyte hjemme.. - Ja, men så ta med deg fløyta og kom. Jeg kan se på den. Vi øver på tirsdager. Karin lar vente på seg. Venja ringer, tar kontakt, hører om noen av de andre jentene i bandet har møtt henne i det siste. Etter ett år møter Venja henne igjen. Da har hun med seg fløyta. - Kan den repareres, tror du? Det er lenge siden jeg har spilt på den. - Klart fløyta kan få en overhaling. Kom på tirsdag, så blir du litt kjent med de andre damene. - Jeg må vente litt til, skal bare skjerpe meg litt i jula! Vi skriver februar, men hun har enda ikke dukket opp på øvelsene. Venja er imidlertid sikker: Hun kommer! Karin vil så gjerne begynne å spille igjen. Hun har nå tatt de først og største skrittene på veien tilbake til musikken. Det er mye som skal klaffe og det er mange ting som det skal ordnes opp i. I tillegg til praktiske ting, skal man ha kontroll over rusmisbruket. Fram til nå har livet til Karin bestått av mye rus, prostitusjon og hun har vært mye blakk - men fløyta har hun ikke solgt! Med litt mer oppbacking og oppmuntring er Venja sikker på at hun snart dukker opp på øvelsene.

Utfordringer

Noen ganger drar Venja eller Bente Marie hjem til jentene for å få dem med i bandet. Da snakker de om musikk, spiller litt sammen, og skifter kanskje strenger på en gitar. Målet er å vekke lysten til å finne tilbake til musikken. Når de så kommer til øvelser, legges det til rette for at hver og en skal finne sin plass. Utfordringer tilpasses den enkelte. Noen ønsker seg en framtredene plass i bandet, mens andre helst vil starte litt forsiktig. Det spilles både cover-låter og selvskrevne stykker. Tekstene til de selvskrevne låtene er sterke bilder fra levde liv: Èn av sangene uttrykker et sterkt ønske om å få oppleve trygghet. En annen gir et bilde av et heller barskt møte på politistasjonen.

Om å ta tilbake en plass i samfunnet.

Venjas harem har mange spilleoppdrag utover vinteren og våren. I januar spilte de på KROM-konferansen, og de er leid inn som kulturinnslag ved diverse seminarer framover. Gjennom spillejobber føler mange at de tar tilbake sin plass i samfunnet. Fra å være en som ikke mestrer livet og trenger mye bistand, får de anledning til å vise fram positive sider ved seg selv. Det gir respekt og ikke minst selvrespekt. I tillegg får de ordentlig lønn for ordentlig arbeid.
Gitarist 1

MUSIKK I FENGSEL OG FRIHET:
  • Et godt kulturtilbud er viktig i arbeidet med rehabilitering av domfelte. Deltakelse i teateroppsettinger, musikkundervisning og skrivekurs er noen av de kulturtilbudene som kan bli gitt til de innsatte. Kulturtilbudet tilrettelegges overfor innsatte eller domfelte av de samme offentlige etatene som ellers har ansvaret for dette i samfunnet.
  • Prosjektet Musikk i fengsel og frihet ble startet opp i 1991 etter initiativ av musikkterapeut Venja Ruud Nilsen i samarbeid med Bredtveit fengsel, forvarings- og sikringsanstalt. I 1996 ble prosjektet tilknyttet Norsk musikkråd (nå Musikkens studieforbund). Per 2005 hadde prosjektet et tilbud ved i alt 10 fengsler i til sammen ni fylker. Prosjektet er i grenselandet mellom skoletilbud og fritidstilbud.
  • Evalueringsrapporten tar først og fremst for seg tilbudet knyttet til Bredtveit med noe sammenlikning av tilbudet ved Oslo fengsel og Bergen fengsel. Evalueringen baserer seg på kvalitative data innsamlet fra høsten 2003 til sommeren 2005. Materialet består av intervju med 12 personer, hvorav 9 deltakere, observasjon, noe deltakende observasjon og dokumentanalyser.
  • Hovedmålsettingen for prosjektet er å gjøre den innsatte bedre rustet til å mestre fritiden etter løslatelse og dermed være med på å forhindre tilbakefall til rus og kriminalitet. De viktigste virkemidlene består i musikkgrupper for nybegynnere og viderekommende, både inne i fengselet og utenfor. I tillegg har prosjektet på trinn 1 et tilbud om individualundervisning i musikk og data og på trinn 2 et tilbud i form av en egen rusgruppe.
  • Prosjektet har i mange år fått driftstilskudd fra Justisdepartementet.
Språk Norsk - NorwegianSpråk English - Engelsk