Utenlandske innsatte og utdanning
Alle innsatte i fengsel har rett til utdanning, også de som skal sendes ut av landet etter endt soning. Detter går fram av internasjonale konvensjoner som de nordiske landene har sluttet seg til. Det er nå publisert en rapport som har undersøkt utdanningsbakgrunn, ønsker og behov hos utenlandske innsatte i Norden. Der kommer det fram at de innsatte opplever flere hinder for å få den utdannelsen eller opplæringen de ønsker.
Rapporten er basert på besvarelser fra 62 innsatte fra Irak, Polen, Russland, Serbia og Somalia, og er en oppfølging av en rapport fra 2008 om hele den nordiske fangebefolkningens utdanningsbakgrunn- og ønsker.
Barrierer for utdanning
De fleste innsatte som er med i spørreundersøkelsen er motivert for utdanning og opplæring, spesielt innenfor språkkurs, dataopplæring og yrkesrettet utdanning. Samtidig har bare 14 av respondentene utdanning utover videregående nivå, og mange så på muligheten for utdanning mer som en drøm enn realitet. De opplevde at det var flere barrierer som hindret dem i å ta utdanning, og dette handlet blant annet om informasjon om muligheter, lang ventetid for å komme inn på utdanningsaktiviteter, mangel på plasser og brudd i opplæringsløp på grunn av overføring mellom fengsler.
I tillegg var det usikkerhet knyttet til utvisningsvedtak og rett til opplæring. I rapporten pekes det på behov for bedre bruk av oversettelse, informasjonsmateriale og tolking, og at retten til tolketjenester i liten grad innfris.
Språkbeherskelse viktig
De fleste av de spurte ønsker opplæring på eget morsmål, og de fungerer også best i muntlige framfor skriftlige situasjoner. De som var med i undersøkelsen hadde i utgangspunktet gode digitale basiskunnskaper, og ønsket seg mer bruk av data og IKT i opplæringen. Rapporten konkluderer blant annet med at bruk av språkbeherskelse vil ha stor betydning for videre tilbakeføring til samfunnet etter endt soning.