Sikkerheten i norske fengsler
Om antall rømninger: Ved en internasjonal sammenligning vurderes antall rømninger og unnvikelser fra norske fengsler som oppsiktsvekkende lave. Vi har vesentlig lavere antall rømninger enn alle de andre nordiske land. I 2003 var det én rømning, i 2004 var det to. Også rømninger fra fremstilling og uteblivelser fra permisjon viser at fengslene gjennomgående håndterer sikkerhetsspørsmålene godt; i 2004 var andelen rømninger fra fremstilling 0,5 promille, og andelen uteblivelser fra permisjon var 0,45 promille. For ytterligere informasjon, viser vi til utredningen som ble gjort i Sverige i forbindelse med rømningene i 2004, SOU 2005:6
Mange virkemidler: Kriminalomsorgen har en variert verktøykasse til bruk for å håndtere situasjoner med forhøyet risiko. Bruk av rundering, det vil si at innsatte flyttes hyppig mellom fengslene, er et av virkemidlene som brukes for å minimere risiko for rømning og evt andre alvorlige hendelser. Utveksling av informasjon mellom politiet og kriminalomsorgen om kriminelle og kriminelle miljøer er også et viktig satsingsområde.
Høyrisikoavdelingen på Ringerike er spesiell. Den brukes kun i ekstraordinære situasjoner, og det er i utgangspunktet ikke hensikten at innsatte skal oppholde seg her over svært lang tid.
Øremerkede midler til sikkerheten på Ringerike: Kriminalomsorgen fikk tildelt 5 millioner kroner til sikkerhetstiltak i 2005. En million av disse ble gitt til sikkerhetstiltak ved Ringerike fengsel. I tillegg fikk Ringerike fengsel 2 millioner ekstra til drift av høyrisikoavdeling. Ringerike fengsel fikk dermed totalt tre millioner kroner til ytterligere å forbedre sikkerheten.
Transport av innsatte: Hvert fengsel har ansvaret for å foreta en risikovurdering ved transport av domfelte innsatte. Kriminalomsorgen samarbeider med politiet om å risikovurdere transporter. Dersom risikoen vurderes som høy, vil politiet bli bedt om bistand under transporten. Slik bistand kan også bestå i f. eks bevæpnet bilkortesje, helikopter etc. Varetektsinnsatte er det politiet som har det hele og fulle ansvar for, både sikkerhetsvurdering av transporten, og gjennomføring av selve transporten.