Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Ressursbruk og oppgaver i kriminalomsorgen

Hvordan bruker kriminalomsorgen ressursene for å oppnå sine mål? I dag publiseres det en rapport som har sett på dette spørsmålet i store fengsler og fengselsavdelinger med lavere sikkerhetsnivå.

Forhold mellom oppgaver og ressurser

Rapporten som offentliggjøres i dag, er utført av BDO AS på oppdrag fra Justis- og beredskapsdepartementet og handler om forholdet mellom oppgaver og ressursbruk i store fengsler og fengselsavdelinger med lavere sikkerhetsnivå i perioden 2007 - 2012. Noe av bakgrunnen for oppdraget er at arbeidstakernes representanter i Sentralt arbeidsmiljøutvalg i kriminalomsorgen (SAMU) over tid har uttrykt at de oppfatter at det er et avvik mellom oppgaver og ressurser/bemanning i kriminalomsorgen, og at de er bekymret over de konsekvensene dette kan få for de tilsattes helse og velferd.

Fengsler/avdelinger som er undersøkt er: Indre Østfold fengsel avd. Trøgstad, Hedmark fengsel avd. Ilseng, Nordre Vestfold fengsel avd. Hof, Sandeid fengsel, Bjørgvin fengsel og Verdal fengsel. Den sentrale delen av oppdraget har vært å vurdere ressursbruken opp mot målsettingene i kriminalomsorgen, særlig trygghet under straffegjennomføring og tilrettelegging av en kriminalitetsfri tilværelse etter gjennomført straff. Klarer kriminalomsorgen å utføre de pålagte oppgaver med de ressursene som står til rådighet, og brukes ressursene riktig for at kriminalomsorgens skal nå sine mål?

Konklusjoner og råd

Rapporten konkluderer blant annet med at enhetene har fått tilført ressurser i løpet av perioden, men at ressursbehovet også har økt. Med eksisterende datagrunnlag er det vanskelig å slå fast om ressurstilgangen dekker behovet. Samtidig trekkes det fram noen utviklingstrekk som påvirker ressursbehovet spesielt:

  • Sammensetning av innsatte er endret; andelen innsatte med dom for alvorlig kriminalitet har økt, mens andelen for mindre alvorlig kriminalitet har sunket.
  •  Soningslengden har økt, antall innsettelser har gått ned
  • Graden av kapasitetsutnyttelse har skapt flere fengselsdøgn.
  •  Det har vært en hypotese at bruk av rusmidler og hendelser knyttet til vold og trusler har økt. Tilgjengelig statistikk for utvalget er usikkert og gir ikke tilstrekkelig grunnlag for å konkludere med at problemene er økende.

Samtidig inneholder rapporten noen konkrete råd:

  • Kriminalomsorgen bør knytte ressurser mer systematisk til aktivitetsdrivere og risiko. Slik tilpasses ressursbruk reelt behov og vil være mer forutsigbar.
  •  Kriminalomsorgen anbefales å sette i gang tiltak som øker oppmerksomheten på beredskap og sikrer en enhetlig og felles tilnærming til dette.

KSF vil følge opp

Det er Kriminalomsorgens sentrale forvaltning (KSF) som skal følge opp rapporten. KSF vil diskutere en oppfølgingsplan i etatsledermøtet (direktørene for regionene, KRUS og KITT), tjenestemannsorganisasjonene og vernetjenesten. KSF vil legge rapporten frem for Sentralt arbeidsmiljøutvalg for kriminalomsorgen (SAMU), som behandler den med tanke på om forhold som avdekkes i rapporten, kan ha konsekvenser for de tilsattes helse og velferd. Ut fra det skal det vurderes om det må iverksettes oppfølgingstiltak i et arbeidsmiljøperspektiv.

Tiltak knyttet til sikkerhet og beredskap er allerede besluttet. I KSFs tildelingsbrev til regionene for 2013 understrekes det at sikkerhet og beredskap er et viktig satsingsområde for kriminalomsorgen, blant annet gjennom øvelser internt og med samarbeidspartnere. Et prosjekt skal gå gjennom og samordne etatens beredskapsplanverk for å sikre hensiktsmessig dimensjonering og kvalitet i det forebyggende arbeidet. Dette arbeidet skal sluttføres innen 31.12.2013.

Språk Norsk - NorwegianSpråk English - Engelsk