Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Prison Blues i Oslo fengsel

Det ble et forrykende musikalsk møte da artisten Askil Holm gjestet Oslo fengsel like før påske.
Artisten Askil Holm og jentebandet Venjas Harem
Stort nærmere stemningen fra filmen ”Walk The Line" og scenen der Johnny Cash fremfører klassikeren Folsom Prison Blues for de innsatte, er det vel ikke mulig å komme.

Ville gjenskape følelsen

For Askil Holms gjesteopptreden i jentebandet Venjas Harem – bestående av innsatte og ansatte i Bredtveit fengsel – satte en forrykende avslutning på prosjektet Musikk i fengsel og frihets dag i Oslo fengsel.

- Utrolig gøy, fortalte Askil til VG Nett etter konserten og forklarte at Johnny Cash-skjorta måtte med da han ble invitert til å synge i fengselet.

- Jeg har sett filmen «Walk The Line» om Johnny Cash, og jeg ville gjenskape den følelsen, sa han.

Foruten innsatte var det også mange innbudte gjester og et stort presseoppbud på plass i festsalen på avdeling A.

Populært tilbud

Prosjektet Musikk i fengsel og frihet ble startet opp for femten år siden som et samarbeidsprosjekt mellom musikkterapeut Venja Ruud Nilsen og Bredtveit fengsel, forvarings- og sikringsanstalt. Målet var å gjøre den innsatte bedre rustet til å mestre fritiden etter løslatelse. Fem år senere ble prosjektet tilknyttet Norsk musikkråd (nå Musikkens studieforbund), og i 2005 hadde Musikk i fengsel og frihet tilbud ved i alt ti norske fengsler.

Et viktig formål for prosjektet er å bygge bro mellom fengselsoppholdet og tiden etter løslatelse. Det er av den grunn de samme musikkarbeiderne som driver prosjektet inne i og utenfor fengselet. Stabiliteten ivaretas og deltakerne får tett oppfølging etter løslatelse.

I en evalueringsrapport som ble lagt frem i fjor, beskrives prosjektet da også som et svært populært tilbud som er viktig for deltakernes håndtering av tilværelsen. Sentrale elementer i tilbudet er lav terskel for å komme med i prosjektet, bygging av bro mellom soning og løslatelse, tett oppfølging av deltakere over tid og utvikling av sosiale og musikalske ferdigheter.

Håndtere tilværelsen

- Grunnpilarene i prosjektets terapeutiske tilnærming hviler i stor grad på relasjonen mellom deltakere og musikkarbeidere og relasjoner deltakerne imellom. Stikkord er glede, ansvar, gjensidighet og tillit. Tilnærmingen kan karakteriseres som en form for empowerment: Man tar sikte både på å øke mestringsevnen hos enkeltindivider og forme kollektive praksiser hvor deltakerne skaper og synliggjør et fellesskap med ressurser og egenkraft, skriver Nora Gotaas i rapporten og betegner Musikk i fengsel og frihet som et prosjekt som i stor grad styrker deltakernes muligheter til å håndtere tilværelsen - både i fengselet og i tiden etterpå.
Artisten Askil Holm og jentebandet Venjas Harem}"> {Artisten Askil Holm og jentebandet Venjas Harem}
{#SUBHEADLINE PREFIX='

' POSTFIX='

' /#} {Prison Blues i Oslo fengsel} { 0+0200CAM0EApril+0200RAprAMCEST='%Europe/Oslo. %382 %2007' +02:00REApril1X='<11pam4 2007-04-16T10:10:11+02:00Mondayam1111="16am30Europe/Oslo">' +02:00+0200thCESTApril1X='' /}
{Det ble et forrykende musikalsk møte da artisten Askil Holm gjestet Oslo fengsel like før påske. }
{}
Språk Norsk - NorwegianSpråk English - Engelsk