Nordmenn i fengsel: Motiv for utdanning
En ny undersøkelse tar for seg hvilke motiver både de som tar utdanning, og de som ikke gjør det har for sine valg.
Bred forskning
Undersøkelsen om motiv for utdanning i norske fengsler er en del av forskningen om opplæring innen kriminalomsorgen gjennomført av Forskningsgruppe for kognisjon og læring ved Det psykologiske fakultetet, Universitetet i Bergen. Det er gjort i samarbeid med Fylkesmannen i Hordaland og Eikeland forskning og undervisning. Formålet er å danne seg et bredt bilde av utdanningssituasjonen blant alle innsatte med norsk statsborgerskap over 18 år i norske fengsler.
Å bruke tiden fornuftig
De innsatte ble blant annet presentert for et spørreskjema med 15 mulige motivasjonsfaktorer for å ta utdanning. De ble så spurt om hvor viktig hver av disse faktorene var for dem. Av de som svarte på denne delen av undersøkelsen, deltok 683 allerede i undervisning, mens 592 ikke deltok i noen form for organisert undervisning. Som svært viktige grunner for å ta utdanning i fengsel svarte de fleste: 1) for å bruke tiden til noe fornuftig og nyttig 2) for lettere å få jobb etter løslatelsen 3) for å tilegne seg faglig kunnskap. Både de som tar utdanning og de som ikke gjør det oppgir disse tre grunnene som de viktigste.
Andre sentrale punkter:
- Dess yngre de innsatte er, dess mer vektlegger de at utdanning er viktig for å ta eksamen eller forbedre karakterer, for lettere å få jobb etter løslatelse og for å bruke tiden i fengsel som overgang til skole etter løslatelse
- Innsatte som uttrykker at de har lærevansker svarer oftere enn andre at det å få større tro på seg selv er en viktig grunn til å ta utdanning i fengsel
- Mer enn en femdel av de innsatte oppgir at en grunn til at de ikke deltar i utdanning i fengsel, er at soningstiden ikke passer med utdanning
- Mer enn en femdel oppgir likeledes at en grunn til at de ikke tar utdanning er at de heller foretrekker å jobbe
- Det er ingen signifikante kjønnsforskjeller når det gjelder grunner til ikke å ta utdanning, bortsett fra at kvinner oftere enn menn oppgir at soningslengden ikke er forenlig med utdanning