Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Nordmenn i fengsel: Motiv for utdanning

En ny undersøkelse tar for seg hvilke motiver både de som tar utdanning, og de som ikke gjør det har for sine valg.

DSC_4596

Bred forskning

Undersøkelsen om motiv for utdanning i norske fengsler er en del av forskningen om opplæring innen kriminalomsorgen gjennomført av Forskningsgruppe for kognisjon og læring ved Det psykologiske fakultetet, Universitetet i Bergen. Det er gjort i samarbeid med Fylkesmannen i Hordaland og Eikeland forskning og undervisning. Formålet er å danne seg et bredt bilde av utdanningssituasjonen blant alle innsatte med norsk statsborgerskap over 18 år i norske fengsler.

Å bruke tiden fornuftig

De innsatte ble blant annet presentert for et spørreskjema med 15 mulige motivasjonsfaktorer for å ta utdanning. De ble så spurt om hvor viktig hver av disse faktorene var for dem. Av de som svarte på denne delen av undersøkelsen, deltok 683 allerede i undervisning, mens 592 ikke deltok i noen form for organisert undervisning. Som svært viktige grunner for å ta utdanning i fengsel svarte de fleste: 1) for å bruke tiden til noe fornuftig og nyttig 2) for lettere å få jobb etter løslatelsen 3) for å tilegne seg faglig kunnskap. Både de som tar utdanning og de som ikke gjør det oppgir disse tre grunnene som de viktigste.

Andre sentrale punkter:

  • Dess yngre de innsatte er, dess mer vektlegger de at utdanning er viktig for å ta eksamen eller forbedre karakterer, for lettere å få jobb etter løslatelse og for å bruke tiden i fengsel som overgang til skole etter løslatelse
     
  • Innsatte som uttrykker at de har lærevansker svarer oftere enn andre at det å få større tro på seg selv er en viktig grunn til å ta utdanning i fengsel
     
  • Mer enn en femdel av de innsatte oppgir at en grunn til at de ikke deltar i utdanning i fengsel, er at soningstiden ikke passer med utdanning
     
  • Mer enn en femdel oppgir likeledes at en grunn til at de ikke tar utdanning er at de heller foretrekker å jobbe
     
  • Det er ingen signifikante kjønnsforskjeller når det gjelder grunner til ikke å ta utdanning, bortsett fra at kvinner oftere enn menn oppgir at soningslengden ikke er forenlig med utdanning
Språk Norsk - NorwegianSpråk English - Engelsk