Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Med hammer og matte

- Meningsfylt hverdag i fengselet, - inspirert til videre utdanning, - mestringsfølelse, - kvalifiserer seg til et vanlig liv etter ferdig sonet straff. Dette fant forskerne da de evaluerte prosjekt om opplæring sammen med arbeidsdrift i fengsler.

- Flere positive virkninger, både blant ansatte og innsatte, er et hovedfunn etter å ha snakket med innsatte og ansatte i fengsler som hadde praktisert praksisnær opplæring i grunnleggende ferdigheter, sier seniorforsker Hege Gjertsen fra Nordlandsforskning.

Prosjektet knytter opplæring til konkrete arbeidsoppgaver, og inkluderer dermed flere enn om det hadde vært en rent teoretisk undervisning. For eksempel øves det på mål, målestokk, vinkler og materialkostnader på snekkerverkstedet.

Vox og Kriminalomsorgsdirektoratet

I perioden 2009-2012 bevilget Vox, nasjonalt fagorgan for kompetansepolitikk i samarbeid med Kriminalomsorgsdirektoratet (KDI) penger til flere norske fengsler for prosjekter som integrerer opplæring i grunnleggende ferdigheter i arbeidsdriften i fengslene. Vox har også bidratt med veiledning og læringsressurser i prosjektene.

Inspirert til videre utdanning og kvalifisering

- Vi ser at de innsatte har blitt inspirert til å ta mer utdanning etter å ha fått opplæring i fengselets arbeidsdrift. Innsatte som har deltatt i prosjektene har utfordringer med grunnleggende ferdigheter som lesing, skriving og regning. Mange har også dårlig erfaring fra tidligere skolegang.

- Nettopp derfor er denne typen opplæring kjempeviktig for innsatte i fengsler. Opplæringen de får i tilknytning til arbeidsdriften er et første skritt på veien tilbake til samfunnet, understreker Gjertsen.

Motivasjon, mestring og økt selvtillit

Det at opplæring ble tett koblet til konkrete arbeidsoppgaver gjorde at de innsatte så nytteverdien av grunnleggende ferdigheter, noe som ga økt motivasjon for å lære. Flere ga uttrykk for at deltakelsen har gitt dem økt selvtillit og mestringsfølelse. Lærere og verksbetjenter ble jevnt over omtalt som hjelpsomme, støttende og flinke til å motivere, skriver forskerne i rapporten.

- Også de ansatte i arbeidsdriften og skolen i fengslene rapporterte om positive effekter av prosjektene. Gjennom prosjektene har de fått kjennskap til hverandre, der det tidligere har vært atskilte avdelinger. De ansatte sier at arbeidsmiljøet er blitt bedre, det er bedre samarbeid mellom skoledrift og arbeidsdrift i fengslene. Flere ansatte sier at de har fått mer kompetanse gjennom prosjektet de har deltatt i, sier Gjertsen.

Forebygge tilbakefall

Direktør Marianne Vollan i Kriminalomsorgsdirektoratet (KDI) opplyser at kriminalomsorgen vil ta med seg funnene i rapporten videre.

- Det at mange innsatte mangler grunnleggende ferdigheter som lesing, skriving og regning gjør at de sliter med å komme i arbeid etter endt soning. Det ikke å ha en jobb, øker risikoen for at for at de begår nye kriminelle handlinger. Tilbud om tilpasset opplæring og utdanning i fengsel er derfor en viktig del av arbeidet med å forebygge tilbakefall. Vi vil også se på hvordan vi kan bruke erfaringene i gjennomføringen av den nye arbeidsdriftstrategien, hvor et økt samarbeidet med Vox om praksisnær opplæring er et av tiltakene, sier hun.

Det er Kriminalomsorgsdirektoratet (KDI) som har gitt Nordlandsforskning i oppdrag å evaluere prosjektet ”Praksisnær opplæring i grunnleggende ferdigheter i kriminalomsorgen”.

Språk Norsk - NorwegianSpråk English - Engelsk