Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Kunst og kriminalomsorg i Kongsvinger

- For meg er det inspirerende å se hvor engasjerte de innsatte er. Det sier kunstneren Bo Meyer om et unikt utsmykkingsprosjekt i Kongsvinger fengsel.
Kunstundervisning og kunstproduksjon i Kongsvinger fengsel
I forbindelse med åpningen av det nye fengselet i Kongsvinger, fikk kriminalomsorgen bevilget midler fra Kunst i offentlige rom (KORO, tidligere Utsmykkingsfondet i staten). Kunstneren Bo Meyer ble invitert til å stå for utsmykkingen, og resultatet er blitt et arbeidsverksted der kunstneren veileder innsatte i å lage abstrakte trefigurer.

Unik utsmykking

Bo Meyers løsning av utsmykkingsoppdraget i Kongsvinger fengsel er unikt som kunstnerisk utsmykking av offentlige bygg. Istedenfor en tradisjonell utsmykking der skulptur eller maleri blir montert i fengselet, ønsket han å finne frem til et annerledes uttrykk. - Ved å involvere de innsatte med kunstundervisning og produksjon av kunst for en utstilling, har Meyer skapt det første virkelige sosiale/relasjonelle verket som KORO initierer, heter det på KOROs nettsider.

Kunstnerisk veiledning


BO MEYER:
  • Utdannet i industridesign og anvendt farge fra Statens Håndverks- og Kunstindustriskole og Statens kunstakademi.
  • Har flere års erfaring fra undervisning i kunstfag og har bygd opp et første bachelor-år innen modelldesign ved Einar Granum Kunstfagskole.
  • Har også deltatt i en rekke prosjekter for NSB/Adtranz, Tinde, OBOS, ODIN, Rikshospitalet og Sparebank1/Lofavør.
  • I tillegg til utsmykkingsoppdraget i Kongsvinger fengsel holder han på med et utsmykkingsoppdrag ved nye Lysaker stasjon.
To dager hver uke i til sammen tolv uker leder Bo Meyer arbeidsverkstedet. Opplæringen er variert, og deltakerne får innføring i formbegreper, håndverksmessige teknikker, ulike lamineringsteknikker og bearbeidelse av materialemner. Hver deltaker skal så lage en abstrakt skulptur i tre, og de blir fulgt opp med kunstnerisk veiledning og praktiske råd i forhold til håndverket.

Fengselsbetjent Tommy Wang ved Kongsvinger fengsel forteller at deltakerne er stolte av at de får lov til å være med i dette prosjektet.

- De formidler at det er meningsfylt og at det helst skulle pågått daglig, sier han om prosjektet som startet opp 12. mars.

I juni åpner utstillingen i Galleri Krypten i Kongsvinger der skulpturene blir presentert, noe som ifølge Bo Meyer har vært en kilde til både inspirasjon og motivasjon:

- Å jobbe med en utstilling som et konkret mål, er et viktig moment for arbeidsprosessen, mener den erfarne kunstneren.

Buddhistisk seremoni

- Hva i all verden er nonfigurativ kunst? Det var spørsmålet prosjektet startet med, og de innsatte fikk en innføring i skulpturelle uttrykk ved å se en rekke fotografier av nonfigurative skulpturer. Deretter begynte de å arbeide i et lett formbart materiale. Noen tegner skisser før de lager formene, andre går rett på utformingen. Senere skal de lage formene i tre. Det er kjøpt inn flere ulike tresorter – både edeltre og norske tresorter som kan settes sammen og skape vakre effekter. Når formene så er saget til og formet, starter den nitide prosessen med å fullføre skulpturen. Da skal det pusses og pusses, og sandpapiret skiftes stadig ut med finere grad. - Det kan nesten sammenliknes med en buddhistisk seremoni, sier Bo Meyer om det rituelle finarbeidet. Etter at pussingen er ferdig og figurene har fått sine vakre og glatte overflater, står den siste finishen for tur. Figurene skal settes inn med olje, voks, vannbeis eller lakk. Litt mer pussing – og figuren har fått en vakker glød og farge. Til slutt monteres figuren på stag og sokkel.

Stiller høye krav

Bo Meyer er resultatorientert og stiller høye krav til deltakerne. Han er flink til å gi ros når de innsatte lager noe bra, og vurderingen hans baserer seg på de samme vurderingene han ellers gjør i sitt arbeid med kunststudenter. Ved å stille høye krav formidler han at han har tro på deltakerne. Hans erfaring er at høye krav og mestring styrker selvfølelsen. Dessuten får de innsatte en grundig opplæring i å beherske håndverk, form og overflatebehandling. - For meg er det inspirerende å se deltakernes engasjement, at de blir tent og at det flammer i øynene deres, sier Meyer, som har mange lovord å komme med til gruppen av innsatte: - Enkelte av deltakerne har talent for form, og de har evner som de burde gå videre med, sier han.

Temakveld om utsmykkingen

Det unike utsmykkingsprosjektet ved Kongsvinger fengsel vil i dag være tema under et åpent møte i KOROs lokaler i Kristian Augustsgate 23 i Oslo. Dette er ett av flere møter der kunst i det offentlige rom blir diskutert. På hvilken måte håndterer kunstneren de etiske implikasjonene som følger ved slike verk? Hva slags verkbegrep ligger til grunn for Meyers kunstneriske strategi i dette tilfellet? Og er kunsten de innsatte lager en del av Meyers verk? Dette er noen av temaene i samtalen mellom Meyer og Boel Christensen-Scheel fra KORO.

Kunstundervisning og kunstproduksjon i Kongsvinger fengsel
Kunstundervisning og kunstproduksjon i Kongsvinger fengsel}"> {Kunstundervisning og kunstproduksjon i Kongsvinger fengsel}
{#SUBHEADLINE PREFIX='

' POSTFIX='

' /#} {Kunst og kriminalomsorg i Kongsvinger} { 0+0200CAM0EApril+0200RAprAMCEST='%Europe/Oslo. %410 %2007' +02:00REApril1X='<29pam4 2007-04-26T10:50:29+02:00Thursdayam2929="26am30Europe/Oslo">' +02:00+0200thCESTApril1X='' /}
{- For meg er det inspirerende å se hvor engasjerte de innsatte er. Det sier kunstneren Bo Meyer om et unikt utsmykkingsprosjekt i Kongsvinger fengsel.}
{}
Språk Norsk - NorwegianSpråk English - Engelsk