Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Rask reaksjon - tiltak mot soningskø og for bedre innhold i soningen

I Soria Moria-erklæringen varslet regjeringen at den vil utarbeide en konkret plan for å avvikle soningskøen. Justisminister Knut Storberget la i dag frem forslag til tiltak som skal sikre at soningskøen er fjernet i 2009.


SONINGSKØEN PER 28. APRIL:
Status soningskøen ved utgangen av april:
  • Køen på ubetinget fengselsstraff var per 28. april 2006 på 2737 dommer som er definert å være i soningskø, det vil si at det er gått mer enn to måneder siden de ble mottatt i kriminalomsorgen. 755 dommer var mottatt for kortere tid enn to måneder siden. 563 dommer var gitt soningsutsettelse av politiet. 453 domfelte var etterlyst av politiet for ikke å ha møtt opp til soning (i tallet inngår også noen få samfunnsstraffdommer).
  • Antall bøtedommer i soningskø var på 2580 dommer. I tillegg var det 336 dommer som hadde ligget i under to måneder, 68 dommer hadde soningsutsettelse og 266 personer var etterlyst for soning av bøter.
  • Køen på samfunnsstraff var på 252 dommer, med til sammen 23 119 timer. I tillegg var det 366 dommer som hadde ligget i mindre enn to måneder og 5 dommer med soningsutsettelse.
Justisdepartementets forslag til tiltak for å avvikle soningskøen inneholder kapasitetsutvidelser og forslag som krever lovendringer. Forslaget sendes nå ut på høring. På bakgrunn av høringen vil departementet utarbeide en odelstingsproposisjon med forslag til lovendringer som legges fram for Stortinget til høsten.

Mangel på soningskapasitet
Det er en mangel på soningskapasitet i Norge i dag som gir soningskø, og køen svekker straffens formål. Mangel på tilstrekkelig varetekts- og soningskapasitet forsterker også problemet med gjengangerkriminelle. Når ny kriminalitet begås av straffedømte eller tiltalte som venter på dom og soning, svekkes tilliten til straffesystemet og kriminalpolitikken. Dette oppleves provoserende av ofrene for kriminaliteten. Skal samfunnet kunne møte utfordringen fra den organiserte kriminaliteten, må straffegjennomføringen og varetektskapasiteten fungere som forutsatt. Kriminalomsorgen må være i stand til å ta seg av de til en hver tid straffedømte og ha tilstrekkelig kapasitet i forhold til varetekt.

Det er Regjeringens målsetting at soningskøen skal avvikles i inneværende stortingsperiode. For å møte den utfordringen som soningskøen representerer, har Justisdepartementet utarbeidet et notat med forslag til tiltak for avvikling av soningskøen. Noen av tiltakene krever lovendringer. I notatet presenteres en rekke ulike tiltak, og departementet ønsker en bred høring.

Kapasitetsutvidende tiltak
  • Det foreslås i Revidert nasjonalbudsjett (RNB) 2006 å etablere 150 åpne fengselsplasser i 2006 i Bergen og Nord-Odal. De nye fengselsplassene kommer i tillegg til de 98 plassene som allerede er vedtatt opprettet i løpet av året. Samlet planlegger Justisdepartementet å åpne nærmere 250 nye fengselsplasser i 2006. Arbeidet med etablering av Halden fengsel fortsetter som planlagt med etablering av 251 plasser i 2009.
  • For å redusere køen og forhindre at det bygger seg opp ytterligere kø på samfunnsstraff, samt gi bedre kapasitet til å håndtere blant annet prøveløslatelser og de utfordringer som knytter seg til forvaringsdømte på prøve, foreslås det i RNB 2006 å styrke bemanningen ved friomsorgskontorene.
  • Justisdepartementet vil vurdere andre kapasitetsutvidende tiltak som vil bli behandlet i den ordinære budsjettprosessen.
  • Økt fengselskapasitet skal også ivareta behovet for varetektsplasser. Det foreslås i tillegg økt bruk av varetektssurrogat, mer effektiv overføring av domfelte mellom ulike soningsformer og nedprioritering av bøtesoning for å frigi varetektsplasser.
  • Det tas sikte på å forsterke sikkerheten ved noen av fengslene med lav sikkerhet slik at flere kan innkalles direkte til soning ved disse fengslene.
  • Det er nødvendig å utvide satsingen på vedlikehold av fengslene for å unngå stengninger på sikt.
  • Departementet ønsker å vurdere en utvidelse av prøveordningen med narkotikaprogram med domstolskontroll.
  • Departementet ønsker å øke bruken av overføring til behandlingsinstitusjon etter straffegjennomføringsloven § 12.
  • Det skal iverksettes raskere overføring til soning i hjemlandet for utenlandske innsatte.
  • Det forslås å øke bruken av dublering i enmannsceller. Tiltaket skal i så stor grad som mulig baseres på frivillighet og bare benyttes i køavviklingsperioden.
  • Det skal vurderes økt bruk av framskutt løslatelse. Tiltaket skal bare benyttes i køavviklingsperioden.
  • Det skal vurderes å endre tilsigelsesfristen for oppmøte til soning for å sikre en best mulig utnyttelse av fengselsplassene.
Tiltak som krever lovendringer
  • For å sikre høy kapasitetsutnyttelse vurderes det om det skal bli straffbart å ikke møte til soning.
  • Det vurderes å utvide ordningen med promilleprogram til også å omfatte personer som kjører i påvirket tilstand av andre rusmidler enn alkohol.
  • Det vurderes en lovendring som utvider ordningen med overføring til straffegjennomføring utenfor fengsel etter straffegjennomføringsloven § 16.
  • Det vurderes å etablere en prøveordning med bruk av elektronisk overvåkning (hjemmesoning), både som alternativ til ubetinget fengselsstraff og som alternativ til varetekt i fengsel.
  • Det vurderes å gi kriminalomsorgen hjemmel til for enkelte fengselsstraffdommer å vurdere overføring til videre soning som samfunnsstraff.
Kvalitet i straffegjennomføringen
Justisdepartementet mener at man i valg av tiltak for å fjerne soningskøen må opprettholde kravene til kvalitet i straffegjennomføringen, og det bør søkes etter tiltak som styrker det kvalitative arbeid i kriminalomsorgen. Flere av de aktuelle tiltakene som fremmes i dette notatet, herunder flere forslag som kan bidra til å bekjempe rusmisbruk, kan gi en kvalitativ bedring av soningens innhold. Regjeringen vil også om kort tid fremlegge en stortingsmelding om alternative straffereaksjoner overfor unge lovbrytere.

Nedtrappingsplan for midlertidige tiltak
I en situasjon der alle tiltak vurderes, kan det også være aktuelt å evaluere organiseringen av kriminalomsorgen. Regjeringen vurderer å fremme en stortingsmelding om straffegjennomføringspolitikken, og vil komme tilbake til dette.

Regjeringen ønsker å avvikle soningskøen og å normalisere driften i kriminalomsorgen i 2009. Samtidig med at tiltak velges, vil det bli etablert en nedtrappingsplan for de midlertidige tiltakene. Høyt prioritert er det i denne sammenhengen å fjerne ordning med fremskutt løslatelse, dublering av celler og å redusere kravet til kapasitetsutnyttelsen til om lag 90 prosent. Det vil samtidig bli foretatt en gjennomgang av definisjonen på soningskø, blant annet for å kunne vurderer sammenhengen mellom beholdning av dommer i kriminalomsorgen og effektiv utnyttelse av fengselsplasser.

Flere av tiltakene har budsjettmessige konsekvenser og regjeringen vil komme tilbake til dette i de årlige budsjettforslagene. Regjeringen har imidlertid tatt de første grepene allerede i RNB for 2006 og styrket budsjettet til kriminalomsorgen og andre departementer.

RASK REAKSJON: Det er helt sentralt at straffereaksjonen kommet raskt etter pådømmelse. Kriminalomsorgen må være i stand til å ta seg av de til enhver tid straffedømte, og fengslene må ha tilstrekkelig kapasitet når det gjelder varetekt. Det understreket justisminister Knut Storberget på en pressekonferanse i dag.
Språk Norsk - NorwegianSpråk English - Engelsk