Første doktorgrad om opplæring i kriminalomsorgen
Lise Øen Jones har skrevet Norges første doktorgradsavhandlingen om opplæring i kriminalomsorgen. Avhandlingen tar for seg hvilke faktorer som påvirker innsattes deltakelse i opplæringstilbud.
Hovedformålet med avhandlingen har vært å undersøke om innsattes lese- og skriveferdigheter samt mestringsforventninger påvirker deltakelse i opplæringstilbud. Undersøkelsen viser at innsatte med høyere mestringsforventninger i skriving har høyere deltakelse i opplæringstilbud enn de som rapporter om lave forventninger. Ferdighetene i lesing og skriving viser seg derimot å ikke ha noen innvirkning på deltakelsen. Innsatte rapporterer generelt mindre lese- og skrivevansker enn det tester avdekker.
Innsatte med lange dommer deltar oftere i opplæringstilbud enn innsatte med kortere dommer. Lengde på dom er dermed den viktigste enkeltfaktoren bak innsattes deltakelse i opplæring.
Les mer om avhandlingen hos Universitetet i Bergen